Być może nie jedną osobę dziwi fakt, iż teoria kolorów oraz oparte na niej strategie stanowią swego rodzaju fundamentalną podstawę do tworzenia harmonijnych projektów. Jak się okazuje, odgrywają one niezwykle ważną rolę w naszym codziennym życiu – mogą m.in. wpływać na nasze emocje, odzwierciedlać to, co czujemy lub utożsamiać się z naszą osobowością. A jakie znaczenie mają kolory oraz jak działa psychologia kolorów?
Siła niewerbalnej komunikacji
Kolory towarzyszą nam na co dzień. Zakładamy ubrania określonego koloru, dopasowując wszystko do swojego aktualnego samopoczucia lub po prostu dla stworzenia spójnego wyglądu. Jednak czy zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że siła niewerbalnej komunikacji za pomocą barw wpływa także na sprzedaż różnych produktów? Jeśli chodzi o statystyki zakupowe, to:
- ok. 90% decyzji zakupowych było determinowanych czynnikami wizualnymi, z czego 84,7% respondentów zadeklarowała, że największy wpływ ma kolor produktu,
- konsumenci nie świadomie podejmują decyzje zakupowe w pierwszych 90 sekundach, z czego kolor artykułu wpływa na to w ok. 62-90%,
- kolorowe reklamy dostarczają nawet o 40% więcej uwagi niż ich bezbarwne wersje.
Stosowanie ciepłych kolorów ma działać aktywizująco, jednak jeśli są zbyt dominujące lub umieszczone w nieharmonijny sposób, to mogą wywołać uczucie niepokoju. W przypadku barw chłodniejszych mamy do czynienia z własnościami bardziej uspokajającymi. Może to być odbierane w sposób poważny. Jednak tutaj również wszystko zależy od barwy, gdyż np. zieleń ma działanie uspokajające, a jednocześnie ożywiające, a czysty odcień fioletu może być uznawany za zbyt „głośny”. Jeśli chodzi o inne barwy, to żółć jest zazwyczaj kolorem, który ludzki oko odbiera jako pierwszy, a jednocześnie jest kojarzony przez społeczeństwo z rabatami lub zwykłym „tanim” produktem. Róż natomiast symbolizuje łagodność, delikatność i troskę, przez co chętnie jest wykorzystywany w produktach dla małych dziewczynek i kobiet.
Kolorystyczne typy osobowości – czym są i jak je rozróżnić?
Kolorystyczne typy osobowości stanowią koncepcję, która opiera się na przyporządkowaniu określonych kolorów do charakterystycznych cech osobowości danego człowieka. Można powiedzieć, że każda barwa reprezentuje inny zestaw cech, preferencji, a nawet zachowań. Poznanie swojego kolorystycznego typu osobowości może pomóc w dowiedzeniu się tego, kim jesteśmy i jak reagujemy w różnych sytuacjach. Istnieje wiele systemów kolorystycznych, a wśród nich wyróżnia się takie typy, jak:
- czerwony (siła i determinacja) – symbolizuje pewność siebie, silną wolę oraz zdecydowanie, a takie osoby są zwykle przodującymi postaciami, nastawionymi na sukces,
- zielony (empatia i twórczość) – symbolizuje współczucie oraz kreatywność, a takie osoby są zazwyczaj empatycznymi słuchaczami, którzy lubią tworzyć nowe rzeczy,
- żółty (optymizm i komunikatywność) – symbolizuje optymizm, łatwość w komunikacji czy po prostu spore pokłady energii, a takie osoby lubi dodatkowo wydawania.
- niebieskie (analityczność i rzetelność) – symbolizuje rzetelność i dokładność, a takie osoby są bardziej skrupulatne, dbają o szczegóły oraz uwielbiają planować.
Rozpoznanie kolorystycznego typu osobowości może być ciekawym doświadczeniem. Pomóc w tym może zadawanie konkretnych pytań, np. jakie zachowania najlepiej opisują mnie w domu czy w rodzinie, jakie są nasze mocne i słabe strony, a także, w jaki sposób reagujemy na stres.
Kolor pomieszczenia a nastrój człowieka
Nie od dziś wiadomo, że kolor ścian ma istotny wpływ na samopoczucie człowieka. Sprawne posługiwanie się kolorami może znacząco pomóc nam lepiej poczuć się we własnym domu. Jednak wymagana jest tutaj wiedza na temat tego, jakie barwy pozwalają optycznie powiększyć pomieszczenie, a także które pozwolą nabrać mu bardziej intymnego charakteru. A o czym warto pamiętać?
Pomarańcz
Pomarańcz to bez wątpienia kolor kojarzony z ekspresją, radością i dobrą zabawą. Jeśli chcemy, aby nasze wnętrze również takie było, to warto wykorzystać go np. w salonie czy gabinecie. Jednak sama barwa potrafi być dość przytłaczająca i dlatego zaleca się wykorzystanie pomarańczy wraz z neutralnymi barwami. W ten sposób ściany nadal będą dodawać energii, ale nie w nachalny sposób!
Zieleń
Zieleń to kolor kojarzony z równowagą i spokojem, jeśli chodzi o aranżację wnętrz. Nic dziwnego – ma charakteru uspokajający, który kojarzy nam się z naturą. Decydując się na bardziej stonowane odcienie, można stworzyć przestrzeń o kojących charakterze, w której się wyśpimy. Jest to szczególnie ważne w przypadku sypialni, gdzie jest wygodne łóżko i materac Jelenia Góra.
Żółć
Potrzebujemy mocy do działania? A może chcemy poczuć muśnięcie słońca? W tym przypadku żółć będzie najlepszym rozwiązaniem! Nawet stonowane, pastelowe lub kremowe odcienie wpuszcza do wnętrza sposób ciepła oraz radości. Właśnie dlatego jest to kolor idealny do salonu czy gabinetu.
Błękit
Błękit to kolor kojarzony z czystym niebem. Wpływa na nas w sposób relaksujący i uspokajający, a wyniki badań wskazują na to, iż otaczanie się nim, np. w sypialni spowalnia bicie serca oraz wyrównuje oddech. Jest to niezwykle ważne dla zdrowego wypoczynku po ciężkim dniu. Dodatkowo warto zadbać o komfortowe miejsce do spania! Sprawdzi się tutaj ergonomiczna poduszka jako stały element wygodnego łóżka, a także odpowiednio dopasowany materac czy ciepła kołdra.
Szary
Najczęściej stanowi stonowaną bazę dla innych, bardziej wyrazistych kolorów. Jest to wszechstronny kolor, który posiada wiele różnych odcieni. Pozwala nam to skomponować pomieszczenie w niemal każdym stylu! Tak duża uniwersalność pozwala na wykorzystanie go w każdym pokoju – w tym w łazience, kuchni czy gabinecie! Co więcej, można łączyć go z czerwonymi akcentami czy wyrazistą żółcią.
To, w co się ubieramy oraz to, jaki kolor ścian mamy w domu dotyczy nie tylko kwestii wizualnych, ale także realnie przekłada się na samopoczucie człowieka. Warto zatem znać najważniejsze zasady psychologii kolorów. Pomoże nam to w swobodnym dobieraniu barw w zależności od spodziewanych efektów!